Komunikat prasowy nr 8, 21.08.2016

Młodzi uczestnicy finałowego konceru Festiwalu Kiepury
Młodzi uczestnicy finałowego konceru Festiwalu Kiepury
fot. Andrzej Kalinowski

Wielki finał jubileuszowego 50. Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju należał do młodych artystów. Sześcioro utalentowanych śpiewaków w wieczornym koncercie zatytułowanym Kiepura i co dalej? stanęło przed ponad tysięczną publicznością zgromadzoną w Pijalni Głównej, by pokazać się z jak najlepszej strony. Opiekę artystyczną nad tym koncertem objął prof. Ryszard Karczykowski, artystom towarzyszyła Orkiestra Filharmonii Zabrzańskiej pod dyrekcją Sławomira Chrzanowskiego, który wraz z Magdaleną Drohomirecką ten wieczór poprowadził. Jeżeli tak wysoki poziom ma polska śpiewająca młodzież, to można być spokojnym o losy festiwalu.

Anna Choczaj, Anna Filimowska-Wolfinger, Aleksandra Szmyd, Katarzyna Nowosad, Emil Ławecki, Szymon Mechliński oraz jako gość specjalny, już robiący karierę od kilkunastu lat w Wiedniu tenor Alexander Pinderak wykonali najpiękniejsze i najbardziej znane arie i duety z oper i operetek, a także słynne musicalowe songi. Młodzi artyści zaprezentowali się przed publicznością wzbudzając zachwyt, pokazując swoje możliwości, prezentując barwę głosów. Zafascynowali publiczność młodością i wdziękiem, ale także umiejętnościami. I tak zabrzmiały m.in. arie: Noriny z Don Pasquale Donizettiego (Anna Filimowska-Wolfinger), Stefana (Emil Ławecki) oraz Miecznika (Szymon Mechliński) ze Strasznego dworu Moniuszki, Julietty z Romeo i Julia Gounoda (Aleksandra Szmyd), Małgorzaty tzw. z klejnotami z Fausta Gounoda (Anna Choczaj), słynna Sequidilla z Carmen Bizeta (Katarzyna Nowosad). Obok młodych na scenie stanął znany i robiący karierę w Wiedniu polski tenor Alexander Pinderak, o pięknej barwie głosu. Jego interpretacja m.in. arii Don Jose tzw. z kwiatkiem z Carmen Bizeta wzbudziła wielki aplauz publiczności.

Koncert został tak ułożony, że w pierwszej części zabrzmiały arie i duety z oper, zaś w drugiej z operetek i musicali, takich kompozytorów jak m.in.: Strauss, Lehar, Kalman, Webber. Nie zabrakło oczywiście piosenki Brunetki, blondynki z repertuaru Jana Kiepury, patrona festiwalu w wykonaniu Emila Ławeckiego. Publiczność uhonorowała młodych artystów owacją na stojąco.

Dariusz Reśko, burmistrz Krynicy-Zdrój, gospodarz festiwalu, dziękując wszystkim za realizację imprezy, podkreślił, że taki festiwal był możliwy dzięki pracy i zaangażowaniu profesorów: Ryszarda Karczykowskiego i Stanisława Krawczyńskiego oraz Elżbiety Gładysz, prezes Stowarzyszenia Miłośników Opery „Aria” a także Wojciecha Króla, dyrektora Centrum Kultury w Krynicy i całego jego zespołu. Jednocześnie burmistrz poinformował, że przyszłoroczny festiwal odbędzie się w dniach 12-19 sierpnia i weźmie w nim udział syn Jana Kiepury John Thade, który w tym roku był honorowym gościem festiwalu. Wiele na to wskazuje, że syn patrona festiwalu, który jest śpiewakiem, wystąpi z koncertem w ramach 51. edycji. Dariusz Reśko dziękując partnerom i sponsorom, przede wszystkim do publiczności skierował słowa podziękowania, zauważając, że to właśnie widzowie są największym sponsorem tego festiwalu.

*** Podsumowanie 50. Festiwal im Jana Kiepury w Krynicy-Zdrój w liczbach: 8 dni festiwalu podczas których odbyło się w sumie 35 imprez, w tym 17 koncertów - 6 wieczornych i 11 kameralnych; wystawione zostały 2 spektakle; odbyło się 8 Krynickich Spotkań z Artystą i 8 plenerowych widowisk muzycznych zatytułowanych „Uśmiechnij się z Kiepurą” – tak w skrócie można podsumować dobiegający końca jubileuszowy 50. Festiwal im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju. Tegoroczna impreza została zorganizowana przez Gminę Krynica-Zdrój i krynickie Centrum Kultury. Za produkcje festiwalowe odpowiadała Agencja Super Play Sylwia i Piotr Kałuzińscy. Funkcję ambasadora festiwalu przyjął prof. Ryszard Karczykowski zaś merytorycznie imprezę wsparli prof. Stanisław Krawczyński oraz Elżbieta Gładysz, prezes Stowarzyszenia Miłośników Opery Krakowskiej „Aria”. Gościem honorowym jubileuszowej odsłony festiwalu był John Thade, syn Jana Kiepury. 50. edycja została skrojona z jubileuszowym rozmachem. Wieczorne koncerty odbywały się w Pijalni Głównej, ale festiwal zawładnął całą Krynicą. Koncerty i widowiska rozgrywały się w plenerze: na Deptaku, czy pod Patrią, ale także we wnętrzach w Starym Domu Zdrojowym, krynickich kościołach i w cerkwi grekokatolickiej, a także w hotelach: Czarny Potok i Dr Irena Eris. Wieczorne koncerty otrzymały niezwykle nowoczesną i bardzo atrakcyjną scenografię: olbrzymi ekran diodowy, na którym były wyświetlane różnorodne wizualizacje. Pijalnia Główna została oblepiona emblematami, wielkimi plakatami z nazwą festiwalu i podobizną Kiepury (około 80 metrów bieżących). Festiwalowi towarzyszyły liczne plakaty, druki na poszczególne koncerty; w sumie było ich kilkadziesiąt tysięcy. Wystarczy powiedzieć, że tylko śpiewników, do widowiska muzycznego Uśmiechnij się z Kiepurą, wydano 6 tys. sztuk.

W tym roku festiwal stworzyło 800 osób, w tym w sumie blisko 600 artystów: 64 solistów (nie licząc spektakli), w tym 3 hiszpańskich tenorów; 9 orkiestr w tym Krynicka Orkiestra Zdrojowa im. Adama Wrońskiego, Krakowska Orkiestra Symfoniczna, Polska Orkiestra Sinfonia luventus, Krakowska Orkiestra Kameralna, Salonowa Orkiestra Camerta, Orkiestra Kameralna Silesian Art. Collective, Orkiestra Opery Śląskiej, Orkiestra Filharmonii Zabrzańskiej, Teatru Żydowskiego; 4 balety: Balet Teatru Muzycznego w Lublinie, Zespół Artystyczny Miniatury z Krynicy-Zdroju, Balet Teatru Żydowskiego oraz Opery Śląskiej; 2 chóry: Polskiego Radia w Krakowie, Opery Śląskiej. Z szacunków wynika, że w wydarzeniach festiwalowych wzięło udział w sumie około 34 tysięcy osób. W tym w głównych koncertach wieczornych blisko 10 tysięcy słuchaczy; popołudniowe koncerty przyciągnęły w sumie prawie 4 tys. widzów; w spotkaniach klubowych uczestniczyło ponad 3 tys. melomanów. Największa widownia była na koncercie pod Patrią – ponad 4 tys. widzów. Na festiwalowych estradach wykonanych zostało w sumie około 318 utworów (nie licząc spektaklu Wesoła wdówka), w tym na głównych koncertach wieczornych - 180. Przede wszystkim były to arie z oper i operetek, ale pojawiły się też takie utwory jak Msza F-dur Poniatowskiego, Symfonia „Jowiszowa” Mozarta, czy pieśni Szymanowskiego, Karłowicza i Chopina. Najczęściej wykonywanym utworem był słynny duet Usta milczą dusza śpiewa z operetki Wesoła wdówka Lehara – został wykonany 9 razy.

Festiwalowi towarzyszyła także książka-album Dla Ciebie śpiewam, zawierająca wypowiedzi blisko 60 osób związanych z festiwalami oraz 300 ilustracji. Została też zaprezentowana wstawa – przed Pijalnią Główną – przygotowana przez Bibliotekę Publiczną Gminy Krynicy-Zdrój, mówiąca o historii festiwalu, w ramach której zostało pokazanych 78 archiwalnych zdjęć. Przy festiwalu akredytowało się blisko 30 dziennikarzy , w tym dwóch z zagranicy: z Berlina i z Wiednia. O tegorocznej edycji pojawiło się blisko 100 informacji. Pisali i mówili o festiwalu m.in.: "Dziennik Polski", "Gazeta Krakowska”; telewizje: TVP Kraków, TVP 3, Małopolska TV, TV Trwam; radio: Radio Kraków, Radio RDN , Program 1 Polskiego Radia, Radio RDC. Strony internetowe, m.in.: wp.pl, e-teatr.pl, sadeczanin.info, kraków.wyborcza.pl, małopolskaonline.pl, www.malopolskie.tv, www.kryniczanie.pl, wiadomości.com, www.dziennikteatralny.pl, www.maestro.net, www.proponeo.pl, www.twojakrynica.pl, podhale24.pl, www.polmic.pl, polskanieznana.pl, radio.opole.pl.

Festiwal był systematyczne relacjonowany przede wszystkim na antenach radiowych: Polskiego Radia, Radia Kraków, Radia RDN, które tu w Krynicy urządziło jednego dnia festiwalowe studio i stąd nadawany był program oraz rozgłośni Radio Dla Ciebie; a także w „Dzienniku Polskim” i w „Gazecie Krakowskiej”. Już pojawiły się także relacje w zagranicznych mediach, hiszpańskich: „Beckmesser” („Música española en homenaje al tenor Jan Kiepura”), Platea Magazine (Óliver Díaz inaugura el 50 Festival "Jan Kiepura" con la Orquesta Sinfónica de Cracovia). Ponadto organizatorzy festiwalu zakupili w sumie ponad 2,2 tysiąca kwiatów, które ozdabiały festiwalowe estrady, a także z których zrobione były bukiety dla wykonawców. Przy przygotowywaniu festiwalu wypito ponad 1,1 tys. butelek (0,6 l)Kryniczanki. Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz rzecznik 50. Festiwalu im. Jana Kiepury w Kynicy-Zdroju

Media o festiwalu: „Imponująco zaczął się w Krynicy tegoroczny 50. Festiwal im. Jana Kiepury, którego gościem jest starszy syn słynnego tenora, również śpiewający, John Thade. Artysta, od 2008 roku mieszkający w Szwajcarii, w Krynicy jest po raz pierwszy (…)To był koncert mistrzowski pod każdym względem, jak oceniła go goszcząca na festiwalu wybitna śpiewaczka Małgorzata Walewska - tak z powodu repertuaru, wykonania, scenografii (Izabela Firek), jak i reżyserii Beaty Redo Dobber, współpracującej z najlepszymi scenami muzycznymi nie tylko Polski”. (Dziennik Polski, 16.08.2016, Wacław Krupiński)

„Doskonałym koncertem "Aria dla Krynicy" uczczono 15 sierpnia w Krynicy Jana Kiepurę, który zmarł właśnie tego dnia, równo 50 lat temu. Otwierając koncert przemówił ze sceny starszy syn słynnego śpiewaka, John Thade, goszczący na festiwalu poświęconym jego ojcu po raz pierwszy. Poniedziałkowy koncert był na miarę mistrzostwa Jana Kiepury. Katarzyna Oleś-Blacha, Agnieszka Rehlis, Tomasz Kuk, Jacek Ozimkowski oraz gwiazda wieczoru Artur Ruciński, baryton jakże pożądany na scenach świata, który w tym roku debiutował w nowojorskiej Metropolitan, wywoływali zachwyt, a wręcz szał publiczności. (…) Interesujący, znakomity program, który mógł usatysfakcjonować najbardziej wybrednych melomanów, zestawił, z ogromną erudycją i swadą prezentując go na estradzie Leszek Mikos, wspierany przez producentkę koncertu Elżbietę Gładysz, prezesa Stowarzyszenia Miłośników Opery Krakowskiej Aria. Tak to Krynica od soboty żyje 50. Festiwalem im. Jana Kiepury, oddając hołd swemu najsłynniejszemu mieszkańcowi. I tak będzie do soboty”. (Dziennik Polski, 17.08.2016, Wacław Krupiński)